قلم ایلیا font Iliya

قلم ایلیا

کاری از امیر مصباحی

با انتخاب بیش از یک سبک، بسته تخفیفی خود را بسازید

w_Iliya Light

w_Iliya Light


w_Iliya

w_Iliya


w_Iliya Semi Bold

w_Iliya Semi Bold


w_Iliya Bold

w_Iliya Bold


w_Iliya Extra Bold

w_Iliya Extra Bold


w_Iliya Black

w_Iliya Black


مجوز استفاده در وب‌سایت

مجوز استفاده در ساخت اپلیکیشن

تخفیف:
مبلغ:
متن مورد نظر خود را برای مشاهده تمام حالات قلم وارد کنید
درباره قلم ایلیا
با تسلط اعراب بر ایران، خط کوفی که یکی از خط‌های اصلی آنان در دوره آغازین اسلامی بود، در ایران رواج یافت. * این خط و نمونه‌های منشعب شده از آن تا سده چهارم هجری مورد توجه بود. با رواج خط نسخ اولیه به دلیل سرعت در نگارش، خط کوفی وارد مرحله دیگری شد و جنبه تزیینی به خود گرفت. این خط دارای انرژی‌های بصری متفاوتی نسبت به دیگر خطوط نظیر نسخ، ثلث و... پس از خود داشت و این نکته مورد توجه و اهمیت قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش و بررسی‌های انجام شده بر روی خطوط کوفی مختلف مانند کوفی مغربی، شرقی، گره‌دار و... به جای مانده از سده‌های نخستین هجری، دیزاین یک تایپ‌فیس جدید از منظر فرم اما متکی بر چند ویژگی خاص و مطرح خطوط کوفی، هدف اصلی طراحی تایپ‌فیس ایلیا بود..
نکته حائز اهمیت در دیزاین این تایپ‌فیس باز آفرینی خط کوفی نبوده است، بلکه توجه و استفاده از ظرفیت‌های بصری خطوط سنتی و سابقه‌دار برای تایپ و فرهنگ دیداری امروزی با نگاه متفاوت‌تری است تا بتوان با رویکردی جدید و مدرن به آن پرداخت. در طراحی تایپ‌فیس ایلیا از ساختار خط‌های نسخ و ثلث و در مواردی از خط تعلیق نیز استفاده شده است. از ویژگی‌های دیگر این تایپ وجود اتصالات مختلفی است تا طراح گرافیک و تایپوگرافر بتواند ترکیبات مختلفی را تجربه و طراحی کند.
این پروژه در اواسط تابستان ۱۳۹۳ روند پژوهشی‌‌اش شروع و در اواخر زمستان همان سال وارد مرحله طراحی شد و در اواسط پاییز ۱۳۹۵ طراحی آن در ۴ وزن به پایان رسید. با توجه به تصمیم انتشار آن و همچنین امکانات تایپوگرافی نرم‌افزار قلم برتر شرکت نرم‌افزاری مریم با شروع سال ۹۹ مجددا بازنگری بر روی آن صورت گرفت و دو وزن دیگر نیز به آن اضافه شد.
بخاطر رشته تحصیلی و ذوق هنری که داشت، دست خطی برای نیازهای معمارانه ابداع کرد.
* حمیدرضا قلیچ‌خانی، درآمدی بر خوشنویسی ایرانی، نشر فرهنگ معاصر
با طراحان

امیر مصباحی

متولد ۱۳۶۷، همدان| دانش آموخته رشته گرافیک از هنرستان هنرهای زیبا، کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی ارتباطات دیداری| عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران.

برگزیده بخش طراحی حروف دومین همایش پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ در فرهنگ و تمدن اسلامی، ۱۳۹۵|

مقام دوم سی و پنجمین جشنواره پوستر بین‌المللی تئاتر فجر، ۱۳۹۵|

تندیس بهترین اثر بخش طراحی حروف چهارمین دوسالانه گرافیک سرو نقره‌ای ایران، ۱۳۹۴|

برگزیده بخش پوستر دهمین جشن تصویر سال ایران، ۱۳۹۱|

نقش پوینت در استاندارد سازی فونتِ یک تایپ‌فیس. سخنرانی، ششمین دوسالانه گرافیک سرو نقره‌ای ایران، ۱۳۹۸|

تاریخ تایپ دیزاین فارسی در ایران. سخنرانی، موسسه ارتباطات خلاق معاصر جریان، ۱۳۹۷|

گذری بر ۸۰ سال حروف سربی تا عصر دیجیتال در ایران. مقاله، فصلنامه حرفه هنرمند ویژه‌نامه تایپ و تایپوگرافی شماره ۶۸، ۱۳۹۷|

طراحی خانواده تایپ‌فیس چند استایلی جریان به سفارش موسسه ارتباطات خلاق معاصر جریان، ۱۳۹۷| طراحی خانواده تایپ‌فیس مجله توپار به سفارش ماهنامه اقتصادی توپاز، ۱۳۹۶| طراح گرافیک و تایپوگرافر پروژه هویت بصری شبکه خبر تلویزیون، ۱۳۹۵| طراحی خانواده تایپ‌فیس پویا به سفارش شبکه کودک و نوجوان(پویا، نهال و امید) تلویزیون، ۱۳۹۴| طراحی خانواده تایپ‌فیس کاگو به سفارش سازمان انتشارات کاکو، ۱۳۹۳| و طراحی تایپ‌فیس‌های دماوند، زرمان، کرکس، امیر و ...