قلم تلسک font Tlesk

قلم تلسک

کاری از امیر مهدی مصلحی

با انتخاب بیش از یک سبک، بسته تخفیفی خود را بسازید

w_Tlesk Thin

w_Tlesk Thin


w_Tlesk Light

w_Tlesk Light


w_Tlesk

w_Tlesk


w_Tlesk Medium

w_Tlesk Medium


w_Tlesk Semi Bold

w_Tlesk Semi Bold


w_Tlesk Bold

w_Tlesk Bold


w_Tlesk Extra Bold

w_Tlesk Extra Bold


w_Tlesk Black

w_Tlesk Black


مجوز استفاده در وب‌سایت

مجوز استفاده در ساخت اپلیکیشن

تخفیف:
مبلغ:
متن مورد نظر خود را برای مشاهده تمام حالات قلم وارد کنید
درباره قلم تلسک
سال۱۳۹۶، مدیر نشر موسیقی تلسک، ارژنگ آقاجری، به استودیو مرکزی سفارش دیزاین هویت دیداری آلبوم‌های موسیقی‌اش را داد. از آنجایی که مشی دیزاین ما در استودیو مرکزی، پیروی از منطق ساده‌گرایی در دیزاین بود، بر آن شدم که با ساخت قلمی برای نوشتن عناوین آلبوم‌ها به رسیدن به راه‌حل دیزاین نزدیک‌تر شوم. بعد از شنیدن موسیقی اولین آلبوم نشر تلسک، «طاق‌های ضربی بغداد» که زخمه‌های قانون در آن چون درخشش آب‌های فرات در برق آفتاب جنوب بود، فرم‌هایی پدیدار شد که طعم و بوی آن سرزمین‌ها را داشت. افزون بر آن، موسیقی‌های نشر تلسک غالباً معاصراند؛ بنابراین ویژگی مدرن بودن در فرم‌های قلم تلسک نیز ناگزیر می‌آمد. بعد از تولید نسخه اولیه قلم تلسک به شیوه نمایشی و در وزن سیاه، در طی جلساتی با نرم‌افزاری محترم مریم، قرار بر انتشار این قلم، توسط این نهاد متخصص و باسابقه شد.
در طراحی قلم تلسک سعی شده‌است طعمی از خط رقعه، که خط مرسوم نوشتاری جهان عرب است، در آن باشد. تقطیع‌ها و شکست‌های عریان آن، به‌خصوص در حرف «س»، به تنه نخل شبیه‌است. قلم تلسک در اصل برای نوشتن عناوین تدوین شده‌بود اما به تدریج وزن‌های مناسب برای متن کتاب نیز ضروری ‌شد؛ به همین جهت خانواده قلم تلسک از چهار وزن سیاه نمایشی و چهار وزن خاکستری متن شکل گرفته‌است. متفاوت ‌بودن فرم‌ها توأم با جسارت از دیگر اهداف در دیزاین تلسک بوده‌است. ناشر محترم، ارژنگ آقاجری، در توصیف نشر تلسک اینگونه نوشته‌است:
«هنر پیکره‌ای است از دستورالعمل‌ها و نشانگر‌‌هایی برای زیبِ زیستِ ساکنینِ سیاره، انتقالِ رده‌ای از عادی‌های غیرعادی، عادت به خرق عادت‌ها، تاش‌ها و تپش‌های نازکی میانِ بازتاب‌هایی از بخارِ سبکِ هستی و عبورِ زمان تا فرو روندگی و بلعندگی، سیرِ مسیری از بی‌مسیری‌ها و عادت به عادت‌نکردن‌ها. ثبت شمایل جهانی که کاش می‌شد جهان واقعْ آن شود، و نمایش نمایی از قلمرو آن خیالِ خیالی، بی‌که وعده‌ای سُست دهد یا با فریبیْ رازی از حقیقتی جعلی افشا کند: پس، تمام آن‌چه آشکار است، ناآشکار است. پنجره‌ای‌‌ست هنر، سو به تاکستانی با رنگ‌ و روی بنفش‌ و سبز؛ و دستی که به سویش می‌رود تا پنجره را بگشاید. در این گشایش چه اتفاقی می‌افتد؟ پنجره است که دستان گشاینده را از هم باز می‌کند و تاکستان که در انتظارِ خوشه‌چین است، از هر خوشهْ تکه‌‌های زرین و گُزیده را هبه می‌کند تا زیبایی‌هایی را که هست و جهات مشترک‌پسند دارد یا ندارد، پیدا کند. و در این تاکستان «تِلِسْکْ» خوشه‌ی کوچکِ انگور است، تکه‌ای از خوشه‌ها‌ی بزرگ و رسیده، تُرد و آبدار و چیدنی.»
در پایان قدردان باریک‌بینی‌های همسر اندیشمندم، نوشین‌آقاجری و راهنمایی‌های دقیق و فنی دوست و همکار عزیزم، سعید فروتن هستم. باشد که تلسک «مقبول طبع مردم صاحب‌نظر» بیافتد. امیرمهدی مصلحی؛ مهرماه ۱۳۹۷
با طراحان

امیر مهدی مصلحی

امیرمهدی مصلحی، متولد ۱۳۶۸، طراح حروف، خوشنویس و پژوهشگر ایرانی است که در آلمان سکونت دارد. او دانش‌آموختهٔ کارشناسی معماری از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تحصیلاتِ خود در طراحیِ حروف را در کشور فرانسه، مرکز ملی تحقیقات تایپوگرافیک* در دورهٔ پست‌مستر مدرسهٔ ملی هنر و دیزاین نانسی تکمیل کرده و پس از آن مشغولِ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدِ مطالعاتِ فرهنگ‌های مصنوعات نوشتاری و نسخ خطی در دانشگاه هامبورگ** شده است. کارهای طراحی حروف او محصول پژوهش‌های عمیق در نسخ خطی و آثارِ خوشنویسی است. برخی از قلم‌های او در ایران توسط نرم‌افزاری مریم منتشر شده است. در سال‌‌های اخیر نیز سابقهٔ همکاری با شرکت‌های مطرحِ جهانی طراحی حروف، نظیر Typotheque، TPTQ Arabic، Rosetta و دیگر مجموعه‌ها داشته است.

*Atelier National de Recherche Typographique
** Centre for the Study of Manuscript Cultures

قلم‌های منتشرشده:
قلمِ اختصاصی دیگر برای شرکت معماری دیگر (Next Office)، ۱۴۰۳ | قلم مهربان عربی، اوستایی و پهلوی کتابی، منتشرشده توسط Rosetta Type Foundry، ۱۴۰۲ | قلم اختیار نو (۵ وزن)، منتشرشده توسط نرم‌افزاری مریم، ۱۴۰۱ | قلم دبیر (۳ وزن)، منتشرشده توسط نرم‌افزاری مریم، ۱۴۰۰| قلم اختیار، منتشرشده توسط نرم‌افزاری مریم، ۱۳۹۹ | قلم تلسک (۸ وزن)، منتشرشده توسط نرم‌افزاری مریم، ۱۳۹۷ | قلم میرزا (۲ وزن)، منتشرشده توسط نرم‌افزاری مریم، ۱۳۹۵- ۱۳۹۶
جوایز:
نشانِ ممتاز تایپوگرافی تی‌دی‌سی (TDC) برای طراحی قلم میرزا | نشانِ ممتاز تایپوگرافی تی‌دی‌سی برای همکاری در طراحی قلم نستعلیق گلزار (طراحی برنا ایزدپناه و عرضه‌شده توسط Google Fonts) | جایزهٔ اول گرانشان (Granshan) برای طراحی قلم اختیار | جایزهٔ دوم گرانشان برای طراحی قلم میرزا | شایستهٔ تقدیرگرانشان برای طراحی قلم مهربان | دیپلم افتخار طراحی نشانه از دوسالانهٔ سرو نقره‌ای برای طراحی نشانهٔ نویز